Sunday 25 May 2014

Projek rendang dan mojito

Yeay...!! Jumaat, Sabtu dan Ahad (23rd - 25hb May 2014) cuti. So apa nak buat ni? Kat Dubai ni diorg memang susah nak bagi public holiday. Kalau dapat cuti panjang macam ni dan kebetulan kerja kat site pun tak busy sangat...memang best kalau nak buat projek. Aku dengan wife aku pun plan la nak masak special sikit untuk menambah kebuncitan perut....hehe

Plan A - Masak Rendang

Jangan tak percaya...wife aku memang tak pernah masak rendang masa kat Malaysia. Katanya belum dapat ilham lagi...hehe. Masa balik bercuti di Malaysia baru baru ni sempat la aku dan wife aku shopping bahan masak yang susah nak jumpa di Dubai. Belacan (wajib), kuah kacang instant, kerisik, rempah kari babas (kt dubai pun ada rempah tapi lain sikit rasanya), spices, ikan masin, ikan bilis, keropok dan muruku (ini aku punya - mak mentua belikan kat Ipoh). Semua barang barang ni penuh 1 beg..hehe.

Pagi tu bangun dengan penuh semangat (macam semangat pagi raya). Mula mula cari resepi kat internet. Senang je...taip resepi rendang sedap dan pilih image. Aku cari gambar yang paling cantik! Kebetulan gambar rendang tu sama macam arwah mama masak (rindu rendang mama). Wife aku siap kan bahan dan aku tolong tolong je. Tapi bila bab nak blend dan mengaul dalam periuk..itu keje aku.

 Rendang tengah dalam proses tunggu kering sikit

 Amacam - Jadi tak?

Siap dengan sambal kacang

Pada haritu...aku dengan wife aku tambah nasi 2 pinggan seorang! Itu lah akibat kalau mengidam rendang.

Plan B - Strawberry Mojito

Yang ni memang sedap dan fresh rasanya. First time minum air ni masa makan pizza dekat Burj Khalifa. Lepas tu terus suka dan nak lagi. Asal pegi makan kat mana mana je mesti tanya kalau diorg ada jual. Endup wife aku cakap jom buat sendiri! Dia pun google tengok bahan. Takde la susah mana pun nak cari bahan. Air ni memang sesuai kalau ada family or friends gathering.

Bahan bahan: Strawberry, lemon, mint leaf (daun pudina), club soda, air gula dan ais.

Ni namanya Mojito Melayu

No comments:

Post a Comment